Followers

Wednesday, May 2, 2012

MUFFIN COKLAT

Semlm hari jadi anak sulung aku Nursaafia yang ke 5. Sekejap jek rase dah 5 tahun. Tak buat celebrate2 pun. Just gi mkn kat SR Subang Parade je. Pastu buat goodies bag tuk hantar kat skul n nursery diaorg.

So aku buat muffin coklat. Resepi dpt dr kawan2 kat internet.

Resepinya :-

Bahan-bahan :-

2 1/2 cawan tepung gandum *
1 st soda bikarbonat *
1 st baking powder *
3 sb serbuk koko *
* ayak bersama
1 1/4 cawan gula perang
3 biji telur
1/2 cawan mentega / marjerin
1/2 cawan minyak
200ml susu coklat

Cara-cara :-

Panaskan ketuhar 180C selama 10 minit
Pukul gula, mentega n minyak sehingga sebati
Masukkan telur sebiji demi sebiji
Masukkan bahan-bahan yg diayak berselang seli dengan susu coklat
Gaul sehingga sebati
Tuang dlm paper cup 2/3 penuh
Letak coklat chip atasnya
Bakar dlm 15-20 minit


Satu adunan di atas dpt dlm 20 biji. Jadi aku buat 3 adunan dpt le 60 biji. 50 biji letak dlm goodies bag. Senang jek buat muffin nie xyah nak gune mixer pun. Aku malas nak basuh2 mixer aku just godek2 ngan senduk kayu jek. Jadi elok jek, lembut sgt.

No comments: