Followers

Friday, May 4, 2012

RUTIN HARIAN SEORANG IBU

Wah...tajuk kemain lagi. Hihihi. Rutin harian seorang ibu sebaik je bgn tidur sampai le tidur balik. Lagi-lagi ibu yang bekerjaya (opss bekerjaya la sgt - tgn kat dada mata kat atas sambil jelir skit lidah...hahaha).

Hp mmg kunci jam dr Isnin sampai Jumaat pukul 6am. Tapi biasenye seblm jam bunyi mata dah sedia celik. Hihihi. Dah jd mak mak nie mane de nak tido lena sampai ke pagi. Ade lak anak kecik yg nak susu. Merengek nak susu, bgn buat susu. pastu sambung tido blk.

Dah dekat 6 thn kahwin. Mmg kitaorg anak beranak tidur kat depan hall. Dalam bilik berbahang gile, panas sgt2. Kipas pun x rase langsung. Semlm buat pertama kalinye kitaorg anak beranak tido dlm bilik memandangkan papa dah beli aircond. Hihihi (sayang papa sgt2...muahhhh).

Ok sambung cite rutin mak2 nie. Bgn je pagi, siap2 bag nursery zafwan n saafia. Mandi. Budak2 n bapak budak masih tidur lagi. Pastu gi gosok baju kerja laki, uniform saafia. Kalau x sempat baju aku x yah gosok. Cari tshirt lengan panjang n pake seluar slack. Senang xyah gosok dah.

Kejut anak2 n laki bgn gi mandi. Mase nie terjerit2 le suh bgn. Seme golek2 xmo bgn. Geram sgt, terus pitching jerit nak high stage. Hahaha. kelam kabut seme bgn. Mandikan zafwan, saafia mandi sendiri. Tu pun mulut bebel2 marah aku ckp aku x sabo2. Sabo la mama nie, Ya nak mandi la nie. Tapi masih lengah2.

Siapkan zafwan. Aku pun siapkan diri. Semua dah siap. Bawak budak2 seme gi nursery. Kene gi nursery seblm kul 7.30 kang klu terlambat tecer saafia dah gi skul, so kene gi antar saafia sendiri gi skul. Fuh penat nak jln kaki, jauh le gak. Tu yg kene hambat bdak2 suh lekas siap.

Pastu blk umah. Kemas2 bantal semua. Laki masih x siap2 dlm bilik. Cam pengantin plak rasenye. Hari2 gitu. Geram rasenye ntah ape dibuatnya lama2 dlm bilik bersiap. Kita dah siap mandi anak segala n anto gi nursery die x kuar2 lg dr bilik. Fuh...tarik nafas hembus...lega...jgn marah nanti cepat tua.

Laki dah siap smart ok boleh gi kerja dah. Masuk office suppose kul 8am, tp kul 8 br kuar rumah. Nais bagus (jgn ikut aku ok sebab office aku xde punch card so buat cam office tu aku yg punya...hihihi). Abih keje kul 5pm. Laki ambik dlm pukul 5.15 kdg2 5.30. Sampai umah kul 6pm gitu. Kalau sampai umah seblm kul 6 anak2 xyah ambik dulu kat nursery, terus blk umah, masak tuk mkn mlm (klu rajin n brg basah ade). Sambil masak klu ade kain nak basuh, on WM masuk kain2.

Laki gi ambik budak2 kat nursery, tgk tv jap. Layan budak2. Mandi segala, basuh n bilas2 CD zafwan. Kul 8pm, mkn. Siap mkn, lepak depan tv. Kain dah siap basuh, jemur jap. Laki tlg kemas meja mkn n basuh segala pingan2 mkn. Brg2 aku masak periuk kuali seme aku dah siap basuh segala.

Tgk tv, layan budak2 main. Kul 10pm bg susu kat diaorg pakse tido. Ngan aku pun tido sekali. Fuh lega sehari. Rutin bersambung esoknye dengan acara yg same. Hihihi.

No comments: